انصراف مسعود و پولاد کیمیایی از جشنواره فیلم فجر/ مشکل شهاب حسینی است؟
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۸۹۳۷
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی، در دو نوشته جداگانه، از چهلمین جشنواره فیلم فجر، انصراف دادند.
فیلم «خائنکشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و بازی پولاد کیمیایی، در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد.
مسعود کیمیایی، در یک نوشته که در صفحه رسمی اینستاگرامش به اشتراک گذاشته، خود را از دایره داوری جشنواره فجر کنار کشیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او نوشته است:
«درود سرزمین کهن -ایران
درود به مردم قدرندیده و هنرمندان
با احترام،
به هنرمندان و زحمتکشیدگان فیلم خائنکشی، با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی بهوسیله دکتر محمد مصدق در سالهای ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتادویک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار میبینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون میآیم.
دیگر هنرمندان فیلم «خائنکشی» به جای خود میمانند.
در این سنِ بسیار زحمتکشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم.
عدالت همیشه نگران قضاوت است.»
در همین حال، پولاد کیمیایی هم، انصراف خود از جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد. او در یادداشتی که اشاره تلویحی به حضور شهاب حسینی در گروه داوری این رویداد سینمایی دارد، نوشت:
«وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوتهای بزرگ، کار آدمهای کوچک نیست. من پولاد کیمیایی، فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی، بازیگر سینما و کارگردان، با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام می کنم.»
دو سال پیش، در پی حرکت اعتراضی مسعود کیمیایی و حاضر نشدن او در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به خاطر سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین، شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین»، به این کارگردان پیشکسوت حمله کرده و گفته بود: «نمیتوانم ساکت بنشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحتکننده با آثارش شده است، امسال فیلمی میسازد که میداند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده میکند و سنگ بنایی میگذارد که نتیجه آن جز تفرقهافکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی میگذارد. این عین بیانصافی است. چرا یک نفر باید آنقدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچکس را نکند.»
۵۷۵۷
کد خبر 355838منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: مسعود کیمیایی شهاب حسینی پولاد کیمیایی چهلمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر مسعود کیمیایی پولاد کیمیایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۸۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ردپای انگلیسیها در حدیث امام صادق (ع)/ ساختههای ذهنی یک منبری
به گزارش «مبلغ»، دکتر رسول جعفریان، محقق و مورخ تاریخ اسلام، مقاله مفصل و انتقادی ای به نام« امام صادق (ع) و بریتانیا» دارد. «مبلغ» گزیده ای از این مقاله را به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) مرور کرده است.
دکتر رسول جعفریان در این مقاله مفصل نوشته است:
در بحبوحه سالهای پس از جنگ جهانی اول، کودتای ۱۲۹۹، منازعات میان مردم عراق با انگلستان، برآمدن وهابیان و تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام کتابی نوشته شده است به نام: «فجایع الدهور فی انهدام القبور در علائم الظهور»، نویسنده آن ابوالحسن مرندی است. فجایع الدهور در سال ۱۳۴۴ ق [۱۳۰۵ش و ۱۹۲۶م] نوشته شده است.
این کتاب در تلاش است تا مجموعهای از رخدادها را با شماری روایات ساختگی به عنوان علائم ظهور نقل کند. مطالعه برخی از روایات و تطبیق ها، سبب روییدن دو شاخ بر سر آدمی می شود. بیشتر هدف وی شرحی از چگونگی رخ دادن این فجایع و در رأس آنها سه حادثه (۱) تخریب بقاع متبرکه در بقیع، (۲) تسلط انگلیسی ها بر عراق به خصوص بصره و (۳) مشروطه ایران است.
این کتابچه از نقطه نظر شناخت دیدگاههای یک واعظ شیعی در باره اوضاع جهان اسلام، تشیع و پارهای از اتفاقات سیاسی و اخلاقی و نیز انقلاب مشروطه در ایران جالب است.
نوع استدلال ها، نقدها و تفسیرهایی که وی از این تحولات دارد، میتواند ما را در جریان گفتمان رایج بر گروهی از متدینین این روزگار، یعنی سال های پس از مشروطه تا روی کار آمدن رضاشاه را بدست دهد.
نویسنده ضمن بیان مسائل روز از جمله ممانعت انگلیسی ها از حج، با کمال شگفتی حدیثی نقل کرده است که به قول خودش به نقل از «عوالم العلوم در لمعان الانوار» از امام صادق (ع) نقل شده است.
او نوشته است در این حدیث، کلمه «بریطانیه» در آن از زبان امام آمده است. پس از نقل متن عربی، منبع «بحار» را هم بر آن افزوده و نوشته است: روایت سدیر صیرفی مروی در کتاب بحار و عوالم و….».
اما متن عربی:
عن سدیر الصیرفی: قال: کنت عند ابی عبدالله علیه السلام و عنده جماعة من اهل الکوفة و أقبل علیهم و قال لهم: حجّوا قبل أن لا تحجوا. قبل این یمنع البریطانیه. فحجوا قبل ان هدم مسجد بالعراق بین نخل و انهار و حجوا قبل ان تقطع سدرة بالزوراء علی عروق النخلة ….
سپس می نویسد:
حاصل روایت سدیر صیرفی مروی در کتاب بحار و عوالم علوم و بحار مجلسی از حضرت صادق علیه السلام که در خدمت آن حضرت بودم در حالتی که جماعتی از اهل کوفه خدمت حضرت جعفر بن محمد و عازم مکه معظمه بودند. حضرت خطاب به اهل کوفه امر فرمود که بروید به حج پیش از آن که ممنوع شوید از رفتن به حج و منع کنند شما را «برطانیه» که طایفه افرنج باشند. …….. (ص ۶ ـ ۷)
در بحار جلد ۴۷ صفحه ۱۲۲ به جای کلمه “بریطانیه”، ” البر جانبه” آمده است ولیکن همان طور که شاهد هستید در این منبع به “بریطانیه” تبدیل شده است. همانجا مرحوم مجلسی کلمه «البر جانبه» را معنا کرده است که «ای ان یکون البر مخوفا لایمکن قطعه» در واقع این تعبیر دو کلمه «البر» و «جانبه» است اما نویسنده این اثر آن را یک کلمه آن هم به صورت البریطانیة در آورده است!
سال هاست که با تلاش موسسه نور، کتب حدیثی شیعه از جمله بحار به صورت دیجیتالی قابل جستجو برای یافتن یک حرف است، چه رسد به کلمه و ترکیبات. میتوان هر کلمه ای از کلمات روایت بالا را زد و دریافت که خبری از چنین حدیثی در منابع حدیثی شیعه هست یا نیست.//
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902454